14 Pieter van de Pol

‘het muzenverblijf’
Ach, mijn muzen, er bestaat geen andere tijd
dan wachten totdat u binnentreedt, naar voren
komt om mijn geest en hand te sturen,te dopen
in het zachte ochtendlicht dat u meebrengt, Hoe teder
u mij nadert – voorzichtig tast ik uw verschijning af
van de ronding van een punt naar een stip die langzaam
wegglijdt, in alle stilte steun vindt, heel aanminnig zich

vleit om een speling van het licht heen, voor mijn ogen
gedaante wordt, vergeten lijn die zich oppakt
om gracieus te verglijden ver het landschap in.

Frans Bude

.

.

Pieter van de Pol

E-mail – pietervandepol6@gmail.com

Kunst is voor Pieter een zoektocht in zichzelf naar wat authentiek is, wat geen compromis aangaat. Hij gebruikt vaak tekst als beelddrager, vaak fictief en onleesbaar. Zijn figuratieve figuren gaan over stilte. Tekst staat daar lijnrecht tegen over. Dit spanningsveld intrigeert Pieter. K

Pieters biografie

Pieter van de Pol (1954) studeerde tot 1990 aan de HKA te Arnhem, afdeling Vrije Kunst. Na deze studie werkte hij mee aan het samenwerkingsproject Oost Europa passage van absurdist Chaim Levano, waar toneel, muziek en beeld een gelijkwaardig onderdeel vormden. Daarna heeft hij het beeld ontworpen voor o.a. de experimentele modeshows van de HKA, afdeling mode in 1991 en 1992. Dit deed hij in samenwerking met Guus van Geffen (De Trust). In 1993 werkte hij als ontwerper bij jeugdtheatergroep De Verbeelding aan de productie ‘Toen Niemand Iets Te Doen Had’ en bleef verbonden aan De Verbeelding doordat hij affiches ontwierp ‘Alice’ (1994), ‘Over de Berg’ (1994), ‘Peter Pan’ (1996) en ‘La Da Di Boom’ (1997). Voor twee affiches werd hij genomineerd voor De Nederlandse Afficheprijs. Verder had hij verschillende exposities als beeldend kunstenaar, o.a. ‘Dagtekening’ bij galerie Zijlstra in Arnhem en deed hij mee aan een kunstroute op het Oerolfestival met zijn ‘Heilig Huisje’. In 1995 participeerde hij in het project ‘Eat, Life, Whole’. In 1995 maakte hij het lichtplan voor locatieproductie ‘Blauwbaard & Vrwn’ van choreografe Paula Walta, waarna hij in 1996 samen met haar stichting Beeldend Dans Theater Telder oprichtte. Samen maakten zij de voorstellingen ‘Sterk Water’ (1996), ‘De Aardappeleters’ (1998) en ‘De Grond Van Mijn Hart’ (2000). In 2001 begon hij met impressieschilderen op diverse locaties. In 2002 ontwierp hij het beeld voor de productie ‘Hebban Olla Vogala Nestas’ van Telder. Daarnaast maakte Pieter voor CC De Kubus in Lelystad het beeld Beschermengelen (2003). Ook maakte hij naam als tekenaar en schilder in de exposities: ‘Voortekens’ (Zevenaar, Liemers museum 2002) en ‘Too Sad Too Tell You’ (Vught, 2004). Van het live-schilderen bij de ‘Messaia Van Handel’ had hij een expositie in de kerk van Lochem (2004). In 2005 ontwierp Pieter het beeld voor de productie Blauwbaard. In 2006 gaf hij, in samenwerking met grafisch vormgeefster Aukje Gorter, vorm aan het project ‘Lingezeege’ van de Provincie Gelderland. In september 2007 maakte hij voor de Provincie samen met beeldend kunstenaar Arild Veld zijn ‘Perpetuum Mobile’. Tevens maakte hij beeldend werk o.a. voor het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. In 2008 ontwierp hij het beeld voor ‘Onder de tafel’ en de kostuums voor ‘Soccerdance’.